본문 바로가기
입양동포_Adopted overseas Korean/2. 나의 논문[국외입양동포의 한국어 학습동기 분석]_my thesis

[외국어로서의 한국어교육]연구란?, 논문 <제목 차례>의 중요성

by Felicia 2024. 5. 22.
연세대학교 교육대학원 
외국어로서의한국어교육 전공 49기 졸업생.
5학기 동안 한국어교육에 대한 지식을 쌓고
국외 입양동포의 한국어 학습동기 분석에 대한 연구를 시행하였다.

나의 연구를 위한 <제목 차례>를 소개한다.

Graduate School of Education, Yonsei University
Graduates of the 49th Class, Major in Korean Language Education as a Foreign Language
During five semesters, I accumulated knowledge about Korean language education
and conducted research on the motivation for learning Korean among overseas adoptees.

I introduce the <Table of Contents> for my research. 



[국외 입양 동포의 한국어 학습 동기 분석]
[Analysis of the Motivation for Learning Korean Among Overseas Adoptees]


표차례

그림차례

국문요약

 

1. 서론

 

1.1. 연구의 필요성 및 목적

 

1.2. 연구 문제

 

1.3. 선행연구 검토

  1.3.1. 국외입양동포의 정체성 및 언어와 정체성

  1.3.2. 국외입양동포의 한국어교육

 

 

2. 이론적 배경

 

2.1. 국외입양동포의 개념

 

2.2. 정체성의 개념

 

2.3. 민족정체성의 개념

 

2.4. 학습 동기

  2.4.1. 학습 동기의 개념

  2.4.2. 학습 동기 요인 분류

 

 

3. 연구방법

 

3.1. 연구 참여자 선정

  3.1.1. 연구자의 준비

  3.1.2. 연구 참여자 선정

  3.1.3 연구 절차

 

3.2. 자료의 수집과 분석

  3.2.1. 자료의 수집

  3.2.2. 자료의 분석

 

 

4. 국외 입양동포의 학습동기

 

4.1. 민족정체성을 찾기 위한 여정

  4.1.1. 한국어 학습의 갈망

  4.1.2. 자신의 뿌리를 찾아서

 

4.2. 결핍의 충족

  4.2.1. 한국어 학습의 연결고리

  4.2.2. 정체성과 호기심

 

 

4.3. 주변 언어에서 소통의 언어로

  4.3.1. 한국인과의 의사소통

  4.3.2. 고향의 가족과의 소통

 

4.4. 연구 참여자 소감

 

5. 요약 및 결론

 

참고문헌

 

부록

 

연구를 진행하면서 내가 정의한 연구란??

연구는 연구자가 밝히고자 하는 것(연구문제)을 설정하고
이를 연구하여(연구방법)
결과를 분석하는 것이다(연구결과) 

 

During the course of my research, how did I define research?

 

Research involves identifying

what the researcher aims to uncover (research questions),

investigating these (research methodology),

and analyzing the outcomes (research results).

 

 

List of Tables
List of Figures
Abstract in Korean

1. Introduction

1.1. Necessity and Purpose of the Study

1.2. Research Questions

1.3. Review of Previous Studies
  1.3.1. Identity and Language of Overseas Adoptees
  1.3.2. Korean Language Education for Overseas Adoptees

 


2. Theoretical Background

2.1. Concept of Overseas Adoptees

2.2. Concept of Identity

2.3. Concept of Ethnic Identity

2.4. Learning Motivation
  2.4.1. Concept of Learning Motivation
  2.4.2. Classification of Learning Motivation Factors

 


3. Research Methodology

3.1. Selection of Research Participants
  3.1.1. Preparation of the Researcher
  3.1.2. Selection of Research Participants
  3.1.3. Research Procedure

3.2. Data Collection and Analysis
  3.2.1. Data Collection
  3.2.2. Data Analysis

 


4. Learning Motivation of Overseas Adoptees

4.1. Journey to Find Ethnic Identity
  4.1.1. Desire to Learn Korean
  4.1.2. Searching for One's Roots

4.2. Fulfillment of Deficiency
  4.2.1. The Link of Learning Korean
  4.2.2. Identity and Curiosity

4.3. From a Peripheral Language to a Language of Communication
  4.3.1. Communication with Koreans
  4.3.2. Communication with Family in Homeland

4.4. Reflections of Research Participants


5. Summary and Conclusion

References
Appendix

 

경은지논문_ 최종파일.pdf
1.61MB

320x100